Mimo powszechnej dostępności informacji, dużej świadomości i mody na bycie zdrowym, próchnica, czyli najczęściej występująca choroba zębów, ciągle jest problemem wielu Polaków. Niestety, nie każdy podejmuje jej szybkie leczenie. Stomatologia zachowawcza jest działem stomatologii, zajmującym się zapobieganiem i leczeniem próchnicy.

Czym tak właściwie jest próchnica?

Próchnica jest bezpośrednio wywoływana przez bakterie, naturalnie występujące we florze bakteryjnej jamy ustnej. To demineralizacja i rozkład twardych tkanek zęba, które prowadzą do powstawania ubytków, a nawet wypadania zębów. Rozwój próchnicy jest groźny nie tylko dla naszych zębów i dziąseł, lecz także może powodować infekcje w całym organizmie. Skutkiem nieleczonej próchnicy może być m.in. sepsa.

Główną przyczyną powstawania zmian próchnicowych są wszelkie zaniedbania w higienie jamy ustnej. Kolejną ważną rzeczą jest sposób, w jaki się odżywiamy – próchnicy sprzyja duża ilość cukru w diecie. Dużo mniejsze znaczenie mają natomiast uwarunkowania genetyczne i choroby ogólnoustrojowe.

Jak skutecznie zapobiegać próchnicy?

W profilaktyce próchnicy najważniejsze jest przestrzeganie zasad higieny. Jeśli masz złe nawyki, nigdy nie jest za późno na to, aby nad nimi popracować i nieco je zmienić. Podstawą jest oczywiście regularne szczotkowanie zębów – przynajmniej 2 razy dziennie, ale dobrze robić częściej. Jeśli nie jesteś pewien, czy robisz to właściwie (wbrew pozorom wiele osób ma problem z wykonywaniem tej czynności prawidłowo), możesz zapytać o radę stomatologa. Przed szczotkowaniem należy nitkować zęby, aby pozbyć się resztek pokarmu zalegających w przestrzeniach międzyzębowych. Do kompleksowej higieny brakuje jeszcze płukania jamy ustnej odpowiednim płynem, np. zapobiegającym próchnicy. W celu upewnienia się że wszystko jest w porządku, powinieneś regularnie odwiedzać gabinet dentystyczny. Stomatolog zaproponuje Ci skaling i piaskowanie, czyli jedyną metodę na skuteczne pozbycie się kamienia nazębnego.

Jednym z zabiegów skutecznym w profilaktyce próchnicy u dzieci jest lakowanie zębów, czyli wypełnienie znajdujących się w nich bruzd i zagłębień specjalnym uszczelniaczem – lakiem.

Leczenie próchnicy?

Leczenie próchnicy polega na usunięciu zmiany chorobowej i wstawieniu w jej miejsce odpowiedniego wypełnienia. Istnieje kilka rodzajów wypełnień ubytków próchniczych. Dobór zależy m.in. od wielkości ubytku, jeśli jest on bardzo głęboki, stomatolog leczy ząb kanałowo (jest to tzw. endodoncja). Pamiętaj, że nie powinieneś zwlekać z wizytą u dentysty.

Wypełnianie materiałem światłoutwardzalnym (wypełnianie kompozytowe)

Zaletą wypełnienia jest naturalny wygląd – kolor idealnie dopasowuje się do barwy zęba. Jego założenie obejmuje kilka etapów. Gdy usunięta jest już próchnica, w miejsce, gdzie wystąpił ubytek, nakładane jest wypełnienie, a na końcu utwardzane światłem pochodzącym ze specjalnej lampy. Takie wypełnienie cechuje także duża wytrzymałość, nie niszczy się pod wpływem czynników mechanicznych.

Wypełnianie kanału Endomethasonem

Endomethasone to pasta, gwarantująca bardzo trwałe wypełnienia. Substancja ta ma też właściwości odkażające i przeciwzapalne.

Wypełnianie kanału płynną gutaperką

Stosując wypełnienie płynną gutaperką, dentysta w pierwszej kolejności dokładnie oczyszcza kanały chorego zęba, a następnie wprowadza do nich gutaperkę, czyli specjalny biozgodny płyn, który ma właściwości antybakteryjne, dzięki czemu zapobiega nawrotowi próchnicy.

Leczenie próchnicy metodą ICON

Za pomocą płynnej żywicy ICON dokonywana jest infiltracja próchnicy. Zapobiega to jej dalszemu rozwojowi i chroni ząb. Metoda, w przeciwieństwie do tradycyjnego leczenia próchnicy, jest zupełnie bezbolesna.

Stomatologia zachowawcza w ORTOFAN Clinic Warszawa – nie czekaj, skontaktuj się z nami i umów wizytę!

tel:22 619 86 81
    tel:22 618 55 08