Próchnica u dzieci to prawdziwa plaga obecnych czasów, która jest niestety często bagatelizowana przez rodziców. Wiele osób myśląc, że zęby mleczne i tak wypadną, nie podejmuje leczenia zębów swoich pociech. To duży błąd! Próchnica zębów mlecznych to nie tylko problem estetyczny i ma ogromne konsekwencje dla zdrowia dziecka. Pamiętajcie, że jeden chory ząb bardzo szybko zaraża kolejne. Z tego powodu, leczenie próchnicy zaleca się rozpoczynać możliwie jak najwcześniej.

Skąd się bierze próchnica?

Czasami dziwimy się, że na zębach naszego malucha tak wcześnie pojawiają się pierwsze oznaki próchnicy. Nie zdajemy sobie sprawy, że zęby mleczne są znacznie bardziej narażone na wszelkie choroby niż zęby dorosłego człowieka. Zaatakowane przez próchnicę bardzo szybko zostają zniszczone, a bakterie w jamie ustnej bez trudu przenoszą się z jednego ząbka na drugi. Dlatego tak ważne jest, aby jak najwcześniej rozpocząć profilaktykę próchnicy u naszych dzieci. Zastanawiasz się, co może wywołać tę chorobę u twojego malucha? Oto najczęstsze przyczyny:

• niewłaściwa dieta – podawanie dziecku produktów bogatych w cukier, słodkich soczków oraz usypianie dziecka z butelką w buzi,
    • zła higiena – brak mycia zębów mlecznych lub mycie powierzchowne, a także pomijanie płukania ust dziecka po karmieniu,
    • uwarunkowania genetyczne – skłonność do próchnicy dziedziczymy także po przodkach.

Sposób 1: Wizyta u stomatologa i instruktaż mycia zębów

Dzieciaki często mają obawy przed odwiedzaniem dentysty. Wszystko z powodu panujących stereotypów, które głoszą, że wizyta u stomatologa musi wiązać się z bólem. To nieprawda! Aby zapobiegać próchnicy zębów u twojego malucha i jednocześnie zmienić jego podejście do wizyt dentystycznych, zabierz go na badanie stomatologiczne z instruktażem jamy ustnej. Zapraszamy w tym celu do naszej warszawskiej kliniki Ortofan.

Na czym polega takie badanie? Przede wszystkim , dentysta dokładnie sprawdza, czy z ząbkami twojego dziecka jest wszystko w porządku. Jeśli zauważy ślady próchnicy, tworzy także plan leczenia. Wczesne rozpoznanie próchnicy to bardzo ważna sprawa, ponieważ zapobiega rozprzestrzenianiu się choroby. Na takiej wizycie, dziecko i rodzice dowiadują się także jak dbać o higienę jamy ustnej. Często zdarza się, że myjemy zęby zbyt krótko lub w nieodpowiedni sposób. Dentysta widzi, w których miejscach jest najwięcej osadu i tłumaczy jak czyścić zęby, by dotrzeć do wszystkich zakamarków jamy ustnej. Gdy twoja pociecha dostanie taką mini-lekcję od specjalisty, łatwiej będzie ci ją przekonać do mycia zębów.

Sposób 2: Lakierowanie zębów mlecznych

Jako rodzic, nie masz kontroli nad wszystkim i nie zawsze możesz uchronić swoje dziecko przed chorobą. Czasem mimo wielu starań i dbania o higienę, na ząbkach i tak pojawia się próchnica. Specjaliści rekomendują, by ząbki mleczne poddawać fluoryzacji. W ten sposób zapewniamy im lepszą ochronę przed próchnicą. Fluoryzacja to inaczej lakierowanie zębów mlecznych. Stomatolog pokrywa powierzchnię ząbków cienką warstwą preparatu zawierającego fluor. Cały zabieg trwa zaledwie od kilku do kilkunastu minut i jest całkowicie bezbolesny. Mleczaki są wzmocnione i uzbrojone do obrony przed bakteriami wywołującymi próchnicę.

Sposób 3: Lakowanie zębów

Podobnie jak fluoryzacja, lakowanie jest jednym z podstawowych zabiegów w profilaktyce próchnicy. Zabieg jest bardzo prosty i szybki. Stomatolog pokrywa naturalne bruzdy, zagłębienia i szczeliny w uzębieniu, w których lubią gromadzić się bakterie. Są to miejsca, do których bardzo ciężko dotrzeć szczoteczką do zębów – zwłaszcza dzieciom. Lakować można zarówno zęby trzonowe, jak i przedtrzonowe. Do zatykania tych miejsc używany jest lak – materiał stomatologiczny zawierający jony fluoru. Aby dodać dziecku odwagi, lakowaniu mogą się poddać także rodzice, ponieważ zabieg wykonuje się zarówno na zębach mlecznych, jak i stałych.

• leczenie próchnicy u dzieci OrtoFan